divendres, 27 de març del 2015

Ho confesso: em declaro amant del llibre en paper!!!


D’acord amb que navegar per la xarxa ens dóna unes facilitats i un abast de coneixement quasi il·limitat. Ara bé, després de passar-me hores treballant al despatx amb ordinador, més unes hores més amb treballs de la UOC, em nego a llegir un llibre per plaer en una pantalla. NO vull llegir i estar pensant si estic correctament asseguda, l’esquena recte i com cal, les cames juntes i sense creuar, la visió en línia recta per no fer patir les cervicals, una distància prudent, una brillantor de pantalla que no excedeixi ... això, si no estem amb un portàtil que ens obliga a seure ben a prop d’un endoll per si s’acaba la bateria .... mare meva, només vull llegir.  
Reclamo el meu dret a poder “escarxofar-me” al sofà i gaudir de la lectura.
 


Tampoc entenc la gràcia de poder canviar la trama d’un llibre, com s'ofereix en algunes pàgines literàries a internet. M’encanta començar un llibre i que em sorprengui per ell sol. Anar llegint, per exemple, La veritat sobre el cas Herry Quebert de Joël Dicker i em sorprengui fins al final. O, si vull una mica de realitat virtual, trobar un llibre com Contra el vent del nord de Daniel Glattauer ja em va bé.


Per sort, tot i que les darreres dècades proclamaven la mort del llibre en 'suport de paper' a favor del ebook, sembla que no ha estat del tot així. “El creixement del llibre digital s’estanca per segon any consecutiu i els experts reconeixen l’error en les seves previsions” (article a La Vanguardia del 20 de gener de 2015), articles que m’animen el dia.



4 comentaris:

  1. Estoy totalmente de acuerdo contigo y con los libros, me gusta mucho el hecho de leer en un libro, no en el ebook, pero tengo que reconocer que a veces en diferentes circunstancias es mucho más cómodo el ebook, como cuando viajas ya sea en un trayecto corto o en un periodo vacacional o un cambio de residencia. Pero existe un problema con el ebook, que si se rompe o deja de funcionar por cualquier capricho de la tecnología, todas las lecturas que habían dentro ya no las tienes. En cambio con los libros siempre, siempre los tendrás contigo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs sí, Luisa, en aquest punt et dono la raó. La única avantatge que li veig al ebook és quan marxes de vacances, sobretot en avió, pel canvi de pes que suposa portar un ebook o portar més d'un llibre (segons els llibres a llegir, els dies que marxo i a on, puc portar-ne dos o tres)

      Elimina
  2. Aquest 'ho confeso' em recorda el títol d'un poemari de Carlos Onetti 'Confieso que he vivido'. Doncs això, podríem dir allò de 'Confieso que he leido libros en papel y me encanta!', ha ha, tranquil·la, que ningú s'ofendrà, més aviat penso que la gran majoria d'estudiants d'humanitats són més aviat dels lletraferits no?.
    Bé, dit això ja sabem que el llibre de paper té una cosa (bé, te unes quantes) que no té l'ebook: és 'orgànic', res d'analògic per contraposició al digital. Jo recordo els meus llibres més estimats per la seva forma física, i no tan sols els especials (com la meva col·lecció de lectures medievals de l'editorial Siruela, de la qual jo era devot). Però si això fos poca cosa, teniu llibres dedicats per algú especial? En fi, no m'allargo més, en resum, tenim un lligam emocional (certa seducció) amb els llibres, perquè aquests també estan condemnats a la seva corporeïtat, i a la nostra.
    Salutacions,
    Jordi

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment d'acord Jordi, segurament ja som de mena "lletraferits".

      M'ha fet gràcia que diguis que recordes la forma física dels teus llibres preferits perquè, m'has fet adonar, que em passa el mateix. Amb aquells llibres que més m'agraden o més estima hi tinc, si em preguntéssin, podria dir a quin lloc de casa el tinc al moment i com són al detall.

      Elimina