dimarts, 12 de maig del 2015

Escric diferent amb les noves tecnologies?



En aquesta darrera PAC se’ns fa llegir, reflexionar i estudiar sobre com incideixen les noves tecnologies en l’escriptura i lectura actual; sobre si les tecnologies digitals i les xarxes socials modifiquen, o no, els processos de lectura-escriptura; i si, de retruc, tot plegat acaba influint en la nostra manera de pensar. Per tant, abans de començar amb les lectures al respecte, em pregunto a mi mateixa “he canviat la meva manera d’escriure?”  i torno al passat...



Torno a la dècada dels 80 i principis dels 90 (s’entén que del segle XX), en plena època de BUP, COU i estudis universitaris.
 
Tecnologia: màquina d’escriure Olivetti.
Primer una d’aquelles més ‘arcaiques’ en que la màquina era més pesada, les tecles més rodones i espaiades entre si i amb les línies del teclat més en pendent (foto de dalt). Després, ens va semblar la gran innovació quan van aparèixer unes altres més lleugeres, planes i de tecles més fàcils de picar (foto a la dreta).



Què ens suposava escriure llavors?
 
Fer un treball a màquina podia ser una odissea, i ara que hi penso, ho era tant si ho comparem amb el present com en aquell moment en concret:

- Agafar un full en blanc i mirar que quedés ben alineat d’una manera totalment manual: agafar les puntes dels laterals i mirar que quadressin amb la part del darrera, per llavors baixar la barra que frenava el paper i amb les rodes del costat moure el paper amunt o avall per començar,

- el esborrar era una tortura: estar escrivint i que dues tecles es quedessin ‘muntades’ (sobretot amb la primera Olivetti de dalt) de manera que et feien alguna taca maldestre o, pitjor encara, no haver anat amb compte i tenir alguna falta d’ortografia ... en aquests moments acostumava a recordar a tots els sants haguts i per haver. El typex (sí, això ja existia) era només líquid, per tant, havies de vigilar no caigués massa i esperar que es seques per a continuar. Això, si no estaves fent una còpia amb paper de calca i aquí ja recordava a la plana major celestial perquè, o be havies de posar typex a la còpia, resar perquè no s’enganxés al paper de calca i que fossis prou destra per milimetrar els dos fulls amb la calca al mig o ja podies començar una nova còpia.

Per tant, m’adono que amb la màquina d’escriure tradicional ─en podríem dir lineal?─ era bastant important tenir molt clar què volia escriure quan començava a fer un treball. No podia esborrar frases ni canviar de lloc paràgrafs, a no ser que volgués començar el full de nou, i tampoc volia recordar a tots els sants i companyia (a l’escola de monges ja ho van fer prou) mentre anava treballant, per tant, havia de llegir, raonar i estructurar molt bé tot allò que volia dir abans de començar a escriure.


Actualment, m’adono que no és així, no em cal tenir molt clar què vull escriure exactament. Ara, llegeixo, miro, reflexiono i raono, però puc començar un treball sense tenir clar tot el què vull dir o com ho vull estructurar, sobretot amb assignatures com aquestes a on és més important el teu raonament que no el coneixement (almenys al meu parer). D’aquesta manera, més d’un i varis cops, ja amb una PAC avançada, l’he començat a reescriure, canviar paràgrafs, llegir algun cosa nova que em porta a idees noves ... i un sense parar. Això, si no faig la lectura final, creient ja la definitiva, i començo a retocar. Està claríssim que abans això era impensable. Bé, sí era possible, però una matada.

A més a més, avui en dia, amb fantàstics sistemes com el Dropbox, puc començar el treball a casa, seguir-lo si tinc una estona al despatx i, si em ve alguna idea o retoc, agafar el mòbil i afegir-lo o canviar-lo. I, és quan em torno a preguntar: ara escric diferent?

No, no escric diferent i tampoc hi he sortit guanyant amb temps perquè el que guanyo amb no barallar-me amb els fulls, la màquina, el typex i el paper de calca, ho perdo en la meva metodologia d’escriure.

No, no escric diferent tot i que ja no em faig resums o esquemes o pautes a seguir com feia abans, sinó que sóc més escueta anotant o pautant les idees i ho faig més sobre la marxa. 

O, potser sí he canviat i, tal i com ens diuen tots els autors que hem llegit, la meva metodologia actual va més en la línia de la nostra ment i el sistema hipertextual: un munt d’idees al cap, sense un ordre lineal ni establert, interconnectant-se entre elles mentre jo vaig escrivint i, al final, en surt un treball. El meu caos organitzatiu i mental trobant el seu lloc?

Per tot plegat, diria que no he canviat massa la meva manera d’escriure (entengui’s de raonar i pensar), però sí el mètode de fer-ho. Tanmateix, no tinc clar que les noves tecnologies m’hagin ajudat a guanyar temps.

Per recordar com era escriure a màquina, amb un somriure:


4 comentaris:

  1. Jo crec que si que tots acabem escrivint diferent i, de retruc, pensant diferent però, en el meu cas, el caos organitzatiu i mental no troba el seu lloc, sinó que en certs aspectes s'amplifica cap a noves direccions. Potser es tracta d'acotar, de ser conscient fins on escriure avui significa per la nostra forma d'actuar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Home, segur que tots canviem la manera d'escriure. Jo mateixa, si e llegeixo alguna PAC de les primeres assignatures, ara mateix l'escriuria molt diferent. Els anys passats a la UOC et canvien en la manera d'expressar, raonar i escriure.
      Jo em referia més a si he canviat la manera de pensar i escriure des de que ho faig amb ordinador...

      Elimina
  2. Un nostàlgic article dels vells temps de la Olivetti. Jo també en vaig tenir una, i recordo aquells fulls que anàven a la paperera i/o les correccions amb Tipex. Els porcessadors de textos van significar un gran avenç pràctic en el tema, efectivament, i recordo que els faig sservir des de fa més de 20 anys; recordeu aquells ordinadors Commodore i Amstrad de principis dels 90?
    Però, al capdavall, el que escrivia llavors o el que escric ara pot ser perfectament el mateix. En això només ha canviat l'eina, però no els continguts.
    Potser trobo més significatiu com els actuals xats, o els Whats App han modificat la nostra manera de comunicar-nos o d'escriure, d'una manera molt més informal, especialment entre els nadius digitas més joves.

    ResponElimina
    Respostes
    1. buufff, no Quim, jo no vaig conèixer els Commodore o Amstrad.
      Vaig passar de l'escriptura lineal i les màquines d'escriure, quan estudiava, al Windows per a feina. Vaig tenir que fer un reciclatge hiper-intensiu per no sentir-me analfabeta total. Que malament ho vaig passar els primers dies

      Elimina