divendres, 1 de maig del 2015

Jo sóc hipertextual?


Acabada la PAC2 de l'assignatura, Escriptures Hipertextuals, a on se’ns demanava que defenséssim la tesi “l’hipertext sóc jo, és a dir, els hipertextuals som nosaltres”. Trobo interessant fer-ne un resum del què he entès i he respost... una altra cosa serà la valoració que en faci en Joan Campàs. 

Som fills dels nostre propi moment històric, fet que ens influeix en la nostra manera de relacionar-nos, pensar i conèixer, alhora que cadascú de nosaltres té unes percepcions, emocions, desitjos... innats i, en certa manera irracionals, que ens fa prendre unes o altres decisions.[1]  Segurament per això, al no haver-hi un únic punt de vista de la realitat, apareix el paradigma hipertextual (inclusiu, interdisciplinari, dialògic, autocrític, accepta la incertesa de no poder conèixer-ho tot, integra el subjecte i l’objecte) contra un paradigma lineal (racionalista, jeràrquic, universalista, quantitatiu, monosèmic, simplista) establert als darrers segles en forma de text escrit.


Suposo que com sóc filla de finals del segle XX i principis del XXI, a on les noves tecnologies s’hi han instal·lat i desenvolupat a un ritme vertiginós, a on les relacions socials i de coneixement ja no s’entenen sense la xarxa, dec ser hipertextual. Però, què suposa exactament ser hipertextual? Què em comporta viure dins una hipertextualitat?

Olson es pregunta, i en certa manera ens pregunta, si la cultura escrita és un instrument de dominació o d’alliberació?


El meu primer impuls és dir-me que d’alliberament, com no ser-ho, i més avui en dia tenint al meu abast un nombre inimaginable d’informació i coneixement gràcies a les noves tecnologies i les xarxes socials. Però, llegir a Mattelart, Castells, Mayos, Campàs, Brey, Innerarity i d’altres em fan dubtar del que sé, o crec saber. Bé, almenys sí sé que el paradigma hipertextual em permet dubtar i que no ho puc saber tot, un alleujament. 


De fet, la primera que m’ho ensenya és la natura, que ja es sàvia per si mateixa: la natura utilitza el caos per a crear noves entitats, conformar esdeveniments i mantenir la cohesió de l’Univers; [un caos que no deixa de ser] una interconnexió subjacent que es manifesta en esdeveniments aparentment aleatoris [i que] és estable i sempre canviant.[2] Si és així, jo sóc un element estable (sempre sóc jo) i en constant canvi (en certa manera, el pas dels anys m’hi obliga) gràcies a situacions que han estat, algunes fruit de l’atzar, i d’altres controlades, però que totes juntes em mantenen cohesionada dins el meu entorn mitjançant una xarxa d’altres múltiples elements interconnectats entre si. I, si actualment acceptem la teoria del caos[3], allunyada de la racionalitat científica, així com que hi hagi elements inesperats o que s’escapin al nostre control, és que acceptem les nostres pròpies limitacions. D’aquesta manera, potser sí sóc hipertextual, car, la meva incertesa, subjectivitat i limitacions, m’hi fa. I, si jo sóc hipertextual, i alhora visc en societat, i puc influir subtilment al meu entorn a partir de petits canvis positius, vol dir que tots podem ser hipertextuals. Bé, almenys ja sé alguna cosa més de quan he començat, malgrat que diferents estudiosos m’aportin altres dubtes i incerteses.

He acabat la meva PAC amb algunes conclusions personals que em permeten ser agosarada i afirmar que, doncs sí, que dec ser hipertextual.

En definitiva, tots nosaltres coneixem, pensem, ignorem, dubtem, ens comuniquem i volem saber més, i mentre ens plantegem dubtes i cerquem respostes i coneixement, interactuem amb el nostre entorn aportant-hi el nostre granet de sorra. Descartes ens va fer adonar que "nous pensons, donc nous sommes[4]. " Ara, però, anant molt més enllà, el context actual i la meva realitat (individual i social) em fa adonar que, en veritat, tots nosaltres som hipertextuals, per tant, jo sóc hipertextual.


[1] George Duby ho tenia molt clar quan afirmava que “jo escric la meva història, jo em parlo a mi mateix, i no tinc cap intenció d’ocultar la subjectivitat del meu discurs”
[2] CAMPÀS, Joan, Estudis sobre la teoria del caos. Material docent de la UOC, pàg. 2
[3] ens fa repensar tot allò que creiem saber, complexa, aleatòria, no-lineal en el temps, incerta, creativa, participativa, es retroalimenta, interactiva, interconnectada, amb graus de llibertat... en definitiva, tot allò contrari a una raó fixada, jeràrquica i lineal, i tots, conceptes aliens al poder i control.
[4] em prenc la llibertat de canviar el pronom personal, doncs originalment Descartes va dir je suis, donc je pense.

6 comentaris:

  1. Bé, jo no ho tinc tan clar encara si ja sóc hipertextual. El que sí tinc assumit és que sóc un escriptor en camí d'hipertextualitzar-se, encara que només sigui per l'atractiu i possibilitats que ofereix l'hipertextualitat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo tampoc tenia clar que fos hipertextual abans d'aquesta assignatura ;-)

      Ara, per exemple, es podria dir que nosaltres dos estem hipertextualitzant?

      Elimina
    2. Bé, Diana, suposo que en podríem parlar en aquests termes. Estem interactuant a partir d'un text que has publicat, afegint idees, impressions, reflexions. Un hipertext en la seva definició clàssica. Estem hipertextualitzant. Serà admès aviat com a verb?

      Elimina
    3. jajaja, m'has fet buscar al 'Termcat' a veure si ja hi havia el verb "hipertextualitzar", però no. Encara no deu haver agafat massa volada. Tan sols surt hipertextual

      Elimina
  2. Jo sòc completament hipertextual, i com has llegit, a mi em serveix per organitzarme el temps i em dona llibertad !!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cert Àngels! Ja he comprovat al teu blog que ets hipertextual .... Sincerament, entre nosaltres, no m'havia plantejat mai que jo fos hipertextual, tan sols deia que estava "evolucionant a marxes forçades", serà el mateix?

      Elimina