Molt interessant
la segona lectura que ens proposa en Joan, extractes del llibre L’era de la informació de Manuel
Castells. Amb la idea final amb la que em quedo és que, en el fons,
ens agradi o no la globalització i tot el que comporta, sembla que tots/es necessitem que siguem una societat global.
Per un costat, em queda clar que vivim en un món tan digital que si demà apaguessin l’interruptor hi hauria un crash pitjor que el del 29. Ja no només pel daltabaix econòmic, sinó pel social.
S’ha introduït tant en la nostra activitat diària que ja no en sabem viure
sense. I, el pitjor del cas és que, moltes vegades, pot crear més neguit que
satisfacció, com des de no sortir de casa sense el mòbil perquè es 'pateix', algú que s’enfadi perquè
no li han contestat un whatsapp als 10 segons, una amiga ha vist una foto de
les altres al Instagram i que van quedar sense ella o queixes a un hotel per
no tenir wifi gratis... Com se’ns diu
al text, en paraules de M. Kranzberg “la
tecnologia no és bona ni dolenta, ni tampoc neutral”.
Al llarg de les
darreres dècades, però, la pròpia evolució històrica i econòmica, més les
decisions d’aquells que tenien poder per a decidir, ens han portat al punt que
estem, i una tornada enrere és impossible. El resultat és un món tecnològic que
es bipolaritza a marxes forçades: el que està dins de la xarxa i el que en
queda exclòs. L’anomenat “Tercer món” es va diluint doncs en ell emergeixen
països amb un clar desenvolupament (un altre tema seria com es distribueix),
mentre dins les nostres societat occidentals sorgeixen nuclis subdesenvolupats
davant dels nostres ulls.
El risc d’aquesta
bipolarització està en aquells que no s’adapten o no s’integren i es senten
sols dins d’aquesta xarxa global. Uns exclosos pel seu propi estatus (pobres,
analfabets o amb molt pocs estudis, alienats per gènere, raça o religió...) i
els altres perquè ja els hi va bé el què li proposen a falta d’una cosa millor,
tots s’acaben identificant en un grup o xarxa en la qual s’hi senten protegits
i entesos. Fins no fa masses anys, aquells que volien transgredir o marcar la
diferència, sentir-se ‘diferents’ al seu entorn, s’identificaven en un estil
musical o artístic concret, ara sembla que emergeixin en ‘fonamentalismes’,
molt més perillosos per les seves defenses extremes. Llegint l’anàlisi que fa
en Castells dels fonamentalisme religiosos te n’adones que, més o menys, tots
parteixen d’una mateixa base sociològica: guanyar adeptes entre aquells que es
senten exclosos i/o amb una manca d’identitat. Personalment, em preocupa més el
seu caràcter marcadament patriarcal i masclista, i em fa pensar si, en el fons,
les dones no tindrem més clara la nostra identitat? També és cert que portem
molts segles lluitant per guanyar-nos-la.
Si, les dones "porteu molts segles lluitant" per guanyar-vos l'identitat. I el repte que es planteja ara és si l'actual societat de la informació ajudarà (o no) a definir-la o a enrevessar-la encara més. Vivim temps complexos, interessants, de petits i grans canvis i de poca previsió cap on anirà tot plegat a parar.
ResponEliminaTotalment cert, Ricard. Tot i que hauríem d'anar endavant, de vegades sembla que és al inrevés. Una passa endavant i tres endarrera?
Elimina