Dublín |
En Joan Campàs ens recomana que a mesura que anem fent les lectures per a la PAC2, opinem sobre
elles. Confesso que aquesta d’en Mattelart (Historia de la sociedad de la
información) m’ha costat. Per sort, des de que estudio a la UOC m’ha passat
en casos molt comptats el llegir i que, amb parts del text, no saber què estic
llegint. Tanmateix, sí m’he quedat amb
idees o frases que m’han suposat els meus propis pensaments.
Primer, que res és nou i gairebé tot ja
ha estat pensat. La idea d’una ‘universalització o globalització del
coneixement’ ja la trobem al segle XVII de la mà de Leibniz, Bacon, Sébastien,
de Vauban o Diderot i d’Alembert. De les seves aportacions i visions, doncs,
podríem dir que ja és innat en l’ésser humà el voler anar més enllà pel que fa
a conèixer i transmetre aquest coneixement. Des dels dibuixos a les parets i
els papirs, passant pels manuscrits i el llibre imprès, l’home està en una recerca constant sobre la transmissió i interconnexió cultural amb els altres.
Copenhaguen |
Al mateix temps,
crida l’atenció com Condorcet (1743-1794), dins del seu moment històric, ja
planteja estudiar quin impacte té la impremta en el desenvolupament científic,
en la democràcia de les opinions i l’expansió del ideal d’igualtat. En ple
segle XXI, ens plantegem els mateixos anàlisis canviant, però, la impremta per
les xarxes.
Per un altre costat, trobo frases que, tot i tenir més de cent anys, les podríem considerar encara vigents canviant, tan sols, algun ‘personatge’:
Sidi Bou Saïd (Tunis) |
“l’auge de l’elit tècnica redueix el paper de l’Estat al d’un simple “encarregat de negocis” (paraules dites entre els segles XVII i XVIII, pàg. 10)
Diria que el paper de l’Estat, en moltes situacions, segueix igual de reduït
sota ‘encarregats de negoci’. Actualment, però, aquests ‘encarregats’ són les banques,
grans xarxes de comunicació, les petroleres, altres empreses de consum bàsic (recordem
el recent cas de Castor, i l’escandalosa indemnització)...
País Basc |
Frases amb
gairebé un segle de diferència però amb una mateixa idea final: s’ha de
controlar què i com coneixen les masses socials. Especialment escandalós
l’intent de, sota el fantasma del terrorisme, controlar-nos cada vegada més des
dels atemptats a les Torres Bessones de Nova York l’11 de setembre de 2001. Com
un conte de por als nens petits “que ve el coco”,
ens han fet creure que ens vigilen i controlen per al nostre bé. Episodies com
les filtracions fetes per Edward Snowden (al meu post del 24 de març precisament en faig referència) ens
mostren l’abast d’aquest control governamental.
Illa de Murano (Venècia) |
Aquestes paraules (del 1890), però,
ens diuen que ja hi ha certa consciència que el saber donarà coneixement, i de
retruc, poder a les masses socials: “el segle XIX, amb l’acceleració de la velocitat dels
fluxos d’informació i comunicació, ja ha donat a llum una opinió de dimensió
planetària i l’aparició dels “públics” moderns és el resultant de medis de
comunicació que no deixen d’ampliar el “cercle social” per sobre de totes les
barreres de clans, de confessions, d’Estat (...) fins als límits del gènere
humà”. pàg. 16)
Actualment,
tenim qui aconsegueix filtrar (Snowden o Julian Asange amb WIkileaks), a través de les
xarxes, aquelles polítiques i accions sense escrúpols dels governs 'democràtics' que no dubten a
saltar-se drets civils d’aquells a qui, suposadament, han de protegir. Al segle XIX, d’una manera més lenta que la xarxa virtual i amb medis més
convencionals en format de paper, eren persones com E.D. Morel qui les publicava, com la
seva denuncia sobre les atrocitats del rei belga Leopold II al Congo belga.
San Francisco |
I, una de les
que més em fa rumiar és del 1913 quan, davant l’auge de l’industrialisme, es
demana: “la
idea d’una societat postindustrial [que es retrobi] amb la diversitat cultural amenaçada per la
centralització i la uniformització practicada per un “sistema unitari mecànic”,
atrapat per una economia de vocació planetària i aliena a qualsevol
consideració sobre “l’ànima de l’espècie”. (pàg. 17)
Cent anys més
tard, moltes associacions i persones segueixen avisant del mateix.
Anem de viatge a
qualsevol país i tot és igual: les persones amb el seu gadget com un complement fix a la mà i orella, el menjar -les
mateixes cadenes fast-food-, la roba -les mateixes marques
multinacionals-, els souvenirs -tots made in Xina-... Només cal veure la nova llei que vol aprovar l'Ajuntament de Barcelona per a protegir botigues emblemàtiques, i diferents, de la ciutat.
Ara mateix només ens queda visitar el patrimoni artístic i urbanístic de cada país i ciutat per fer-nos una idea de l’ànima i l’esperit del lloc i la seva societat. Això sí, dels centres històrics perquè els barris nous també són tots iguals. D’aquí, aquestes fotografies de diferents ciutats i països que he pogut visitar i que ens diuen com són, o eren, els espais urbans.
De fet, al segle
XIX, Alexis de Tocqueville ja es plantejava quins serien els riscs de la
uniformatització en “l’era democràtica”. A principis del segle XXI, ho estem comprovant ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada