Si
cerquem ‘caos’ al DIEC ens diu “estat de confusió dels elements
que hauria precedit l’organització del món. (...) Confusió i desordre complet”.
En canvi, segons Joan Campàs el caos “és una realitat més subtil que la idea
d’una confusió esdevinguda a l’atzar”. De fet, sembla ser que hem de donar
gràcies al caos doncs és qui ha permès la creació del món tal i com l’entenem
actualment. Com pot ser? Perquè aquesta mateixa característica de ‘confusió,
desordre, impredictibilitat’ és la que ha permès que els diferents elements,
esdeveniments, moviments..., sovint per atzar, evolucionin sempre oberts a
totes les possibilitats i endavant en la recerca d’allò nou i viable. Per tant,
tot el que succeeix, bo o dolent, de manera casual o estudiada, té una raó de ser. I, allò que és vàlid per a
la natura, també ho és per a nosaltres.
El
gran Woody Allen (un gran caòtic i transgressor espero que per molts anys més)
ja planteja al principi de la seva pel·lícula Match Point si, en
realitat, la nostra vida és fruit de l’atzar o la casualitat o la controlem
nosaltres:
Segurament,
atorguem un adjectiu pejoratiu al caos perquè així ens han educat. Ens ensenyen
des de ben petits a estar controlats, quiets, no desviar-nos d’uns cànons
preestablerts, acatar i obeir. D’aquesta manera ens convertim en éssers
predictibles i fàcils de manejar. I, per això fan tanta por aquelles persones
que surten del que és considerat ‘normalitat’ i se’ls etiqueta ràpidament com a
‘bojos’. Els més visibles són els artistes o altres persones creatives.
Caravaggio,
Goya, van Gogh, Edvard Munch o Dalí són excepcionals artistes que han creat les
seves millors obres fóra dels cànons establerts de raó i conducta “normal”. Pot
ser sí que les seves percepcions del món, angoixes, trastorns mentals o
paranoies eren diferents a les nostres, però us imagineu que no hagués estat
així? O, grans matemàtics com John Forbes Nash. Tots ells, en un punt de
bifurcació en la seva vida van tenir clar cap a on girar: cap als seus graus
personals de llibertat.
Sempre
és curiosa l'associació d'idees que fem algunes vegades. Des de que he començat
la lectura dels Estudis sobre la teoria del caos d’en Joan Campàs hi ha
una escena que se’m repeteix mentalment, que de petita reia molt i per a molts
deu ser ben tonta: l’escena de la cabina de vaixell a Una nit a l'òpera dels Germans Marx. Ara començo a pensar, però, que el que ens sembla un caos a primer
cop de vista, en el fons són diferents elements, cadascun d'ells amb la seva
raó de ser, en un mateix espai i moment:
Per
sort, després llegeixo en els apunts d’en Joan que “el caos suggereix que la
ironia, la metàfora i l’humor ens ajuden a superar el dualisme, com també la
dialèctica”, i m’adono que per això em deuen agradar les persones amb el
seu toc d’ironia, Woody Allen, l’humor anglès (L’Escurço negre o Sí, ministre)
o els irreverents Monty Python. Al igual que, generalment, els que manen o
tenen poder no gaudeixen de gaire sentit de l’humor.
Molt bo Diana!!! m'ha agradat els exemples i ens fa veure com el caos es va seguint les nsotres passes....ningú no pot escapar del caos, i encara que sembli contrari el mateix caos es porta a l'odre. La en l'antiguitat del caos primorgeni sorgeix la vida i l'ordre.
ResponEliminaGràcies Olga, el cert és que trobar bons exemples amb grans artistes com aquests no és gaire difícil ;-)
EliminaI, sí, totalment d'acord com, de manera inconscient, el 'caos' és al nostre entorn i en el nostre dia-a-dia.
A mí també m'han agradat molt els teus referents, els quals tots comparteixo. L'humor i l'art empren sens dubte el caos com a motor de creació. Esmentes exemples d'humor anglès, que és un tipus d'humor intrínsecament diferent d'altres tipus d'humor. Ens serviria el caos com a caracteritzador de la cultura?
ResponEliminaDoncs, jo crec que sí Ricard. Tot i que no tothom ho sabria plasmar adequadament.
EliminaEn aquest exemples ja he posat Woody Allen o els Germans Marx, i en un altre post els Monty Python, tots ells grans transgressors o políticament incorrectes.