dijous, 4 de juny del 2015

Anàlisi Lexicomètric: Introducció



Sembla que era ahir quan començàvem aquesta assignatura, amb més incerteses que certeses, i ja estem a la recta final. Ara estem en el punt que no podem evitar: “lidiar” amb el programa d’anàlisi lexicomètric AntConc.

Des del primer moment que se’ns va plantejar aquest projecte vaig pensar que voldria fer alguna cosa al voltant de David Fernández, dirigent de la CUP. Més enllà de si estic més o menys d’acord amb el seu projecte, és un personatge que sempre m’ha atret. Crec que és dels polítics més coherents amb si mateix, amb la seva ideologia i amb el seu partit que tenim ara mateix. I, tot i les seves samarretes reivindicatives i les seves espardenyes, no dec ser la única donat que és el polític millor valorat tant al 2014 com al  2015. Tanmateix, si Fernández és molt actiu a Twitter, no ho és gens com a bloggaire.

De fet, després de saltar a la meva segona opció per al treball, analitzar els discursos d’alguns polítics ben dispars (ERC o CUP versus PP o Ciutadans, per exemple) sobre el procés de la Independència, tampoc he pogut. Els que són, més o menys, actius amb un bloc, ho són d’una manera molt “neutral”, com és el cas d’Oriol Jonqueras o Joana Ortega. Suposo que és normal doncs tots aquells que amaguen la seva identitat al darrera d’un pseudònim o “anònim” deuen estar a l’aguait per saltar. I, remetre’m a les webs dels seus partits ho he descartat perquè ja sabem que les escriu qualsevol menys l’interessat a analitzar.
Clar que, potser millor així. M’he estalviat alguna enrabiada més analitzant els discursos i llenguatges de segons quin polític o blog polític.




Per tant, he saltat a la meva tercera opció que també dóna molt per escriure: la dona.
Tenia clar que volia fer una comparativa, per tant, necessitava com a mínim  dos blogs, i aquí se m’ha complicat la feina. N’hi ha molts, moltíssims, i he seguit la meva selecció i eliminació:

- he descartat aquells que són escrits per una sola persona per defugir de la seva subjectivitat, sense negar que puguin tenir raó;

-  he optat per blogs escrits per un grup de persones per la pluralitat d’opinions;

- he descartat els que eren blogs molt centrats en moviments feministes, preferint els que parlen de diferents temes al voltant de la dona;

-  i, per afegir més punts de vista al meu anàlisi, he decidit escollir un blog escrit només per dones, i de caire més feminista, i un altre blog escrit per dones i homes, de caire més periodístic.

Abans de continuar, però, dir que he trobat moltíssims blogs que no són gaire actius. Al llarg de les diferents lectures que hem fet sobre el món de la blogosfera, aquest era un de els principals punts: ser molt actiu i escriure molt sovint. Bé, almenys he comprovat que no sóc la única que no podia mantenir aquest ritme.
Així, per exemple, he comprovat com un dels dos blogs que analitzo, Dones en Xarxa, és bastant actiu alhora de publicar entrades, opinions, articles..., però s’allotja dins un altre blog d’àmbit més estatal, Mujeres en Red, que és molt menys actiu. 


Finalment, per aquest projecte de recerca he acabat escollint els blogs:

Dones en Xarxa         http://www.donesenxarxa.cat/?lang=ca

El País: Mujeres          http://blogs.elpais.com/mujeres/

Tot i que em centraré en unes temàtiques concretes en les quals em sembla que encara hi ha molta feina per a fer.





4 comentaris:

  1. No sé si està fet intencionadament però a banda del missatge crític i punyent,el dissenyd' aquesta tira de Mafalda em sembla una confluència genial d'hipermèdia i hipertextualitat visual, però sobretot d'hipertextualitat mental, una mena de codex contemporani.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment intencionada Quim!!!!
      Poques com la "mafalda" o el seu autor, en Quino, per ser punyent amb una dosis d'humor alhora. Té alguna tira que penses "ja li val", però acabes rient

      Elimina
  2. Vaja Diana, hem acabat coincidint en la tria de "donesenxarxa", encara que jo m'he circumscrit a l'àmbit català i a les entrades d'aquesta web. A veure quines conclusions en comú treiem. Espero entre avui i el cap de setmana anar penjant la feina, el temps disponible dirà.

    ResponElimina
    Respostes
    1. jajaja, aixi serà més interessant! Una mateixa font i dos visions diferents, o potser no tant, a l'hora de fer l'anàlisi.

      Sí, la meva idea és acabar-lo entre avui i aquest cap de setmana també

      Elimina