dimarts, 9 de juny del 2015

Autoanàlisi i Comiat


Des de que vaig utilitzar l’AntConc per a fer un breu anàlisi d’un tractament periodístic, vaig pensar que estaria be fer, ara a finals de semestre, un anàlisi lexicomètric del meu propi blog.

La part que més m’agrada de l’AntConc és la Word List perquè crec que diu molt amb molt poc. Al meu blog he escrit dues entrades utilitzant-la, sobre el tractament periodístic en l’accident de Germanwings i sobre Ada Colau guanyant l’alcaldia de Barcelona, de manera que ara no faré un anàlisi lexicomètric complet del meu blog, sinó que, tan sols, utilitzaré dues eines: la Word List i la Concordance Plot.



Freqüència
Paraula
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
282
60
46
39
39
37
35
33
31
28
26
25
25
25
24
24
24
22
22
22
21
21
21
20
20
20
20
19
19
19
19
18
18
17
16
16
15
15
15
14
14
no
dones
xarxa
escriure
paraules
informació
anàlisi
societat
podem
món
nostre
llibre
paraula
coneixement
pensar
xarxes
nosaltres
noves
país
blog
blogs
hipertextual
escriptura
internet
lectura
llegir
dona
llenguatge
paper
socials
mujeres
segle
tecnologies
caos
realitat
analitzar
autor
entrada
comunicació
entrades


Pel llistat ja podeu suposar que he exclòs totes aquelles paraules que fan soroll , no sense haver-hi fet una ullada per si utilitzo més o menys algunes paraules concretes. Però, no hi havia res significatiu. Per tant, la pregunta a fer-me ara és:

Que em puc dir a mi mateixa del meu llenguatge?

** Amb una gran diferència, i no m’ho pensava pas, sobresurt la paraula “no”. Amb temps i calma hauria de mirar si aquest “no” és en sentit negatiu, mostra de la meva poca fe en les escriptures hipertextuals i les noves tecnologies o si, tot al contrari, és un al·legat personal de rebel·lia contra quelcom imparable: el desenvolupament tecnològic. Espero, però, que no denoti una personalitat negativa doncs mai he cregut que ho fos, més aviat sempre veig el got bastant ple.
Bé, potser el fet que “sí” i “podem” també estiguin al capdamunt de la llista significa que sí sóc positiva.

*  En 2on lloc trobem “dones”, en el 18è “mujeres” i en el 28è “dona”. En un principi no anava a incloure en aquest anàlisi les entrades referents al projecte final de l’assignatura doncs creia que m’alteraria els resultats. No vaig desencaminada i, més avall, explicaré el perquè les  he deixat finalment.

*  Les paraules que estan més relacionades amb aquesta assignatura no van ni massa seguides ni destaquen per la seva gran freqüència: xarxa (46) i xarxes (24), anàlisi (33), noves ( 22), blog (21) i blogs (21), hipertextual (21), escriptura (20) o tecnologies (17).
El primer que penso és que no tinc clar si això és bo o dolent. Si vol dir que no he parlat el suficientment del tema central de l’assignatura o, tot al contrari, ho he fet bé doncs he sabut integrar aquesta assignatura dins les meves diverses inquietuds i idees sense deixar que dominés el meu pensament i llenguatge. Suposo que la resposta només me la podrà donar en Joan Campàs.
El segon que veig és que si canviem la paraula, però amb el mateix concepte, s’altera l’ordre de freqüència donant-l’hi menys importància com, per exemple, blog (21) o bloc (13).

** Em fa una especial il·lusió comprovar com la paraula “llibre” ocupa el 13è lloc. A aquestes alçades crec que ha quedat clar el meu al·legat de defensa, al llarg de l’assignatura, del llibre en paper, tot i que la seva lectura impliqui una linealitat jeràrquica, universalista i racionalista. No em falten medis per poder ser autocrítica, inclusiva, interdisciplinar i dialògica; la UOC és un bon espai per a intentar-ho. I, fa temps que estic oberta a acceptar totes aquelles incerteses que ens va oferint la vida, acceptant que no ho podem conèixer tot. De fet, prefereixo no conèixer-ho tot, us ho imagineu? Què se’n podria esperar llavors de la vida?


L’altre eina que utilitzo per autoanalitzar el meu blog és la Concordance Plot.

Al final d’una entrada meva del 2 de juny, La blogesfera: l’espai ideal de creació de la subjectivitat, afegia un esquetx de la sèrie britànica “Sí, Primer Ministre” a on, amb una dosi d’humor, se’ns mostra com se’ns pot manipular en una enquesta i fer-nos respondre el que volen, així com presentar els resultats que volen. L’eina de la Concordance Plot trobo que és molt adient per a saber trobar l’agulla dins el paller i analitzar correctament en quin context s’utilitza una paraula. És, amb aquesta idea bàsica, que he deixat expressament les paraules “dones, mujeres o anàlisi” en aquest anàlisi final. 

Si no fos per aquesta eina, a partir del llistat de paraules més utilitzades qualsevol podria treure l’errònia idea que el meu blog és de caire feminista. Però, tots sabem que no és així. Per sort, amb aquest gràfic veiem com aquestes paraules són recurrents en unes entrades molt concretes, les referents al meu anàlisi lexicomètric: 



“dones”

 
“mujeres”

 
“dona”


M’agradaria acabar dient que l’experiència d’escriure un blog, o bloc, o bitàcola (aquesta paraula encara no l’havia utilitzat, no m’agrada), ha estat una novetat inesperada. No m’ho havia plantejat mai i, ara mateix, no tinc clar si el continuaré. Tinc un excés de realitat virtual i necessito un estiu lluny del teclat i la pantalla. Aquest fet em fa pensar que en Joan Campàs i aquesta assignatura podrien ser uns dels responsables de les estadístiques sobre el gran nombre de blogs que s’obren i es deixen d’utilitzar en pocs mesos.

I, com deien aquells dibuixos que miràvem quan érem petits i les noves tecnologies eren d’un altre món:


6 comentaris:

  1. Molt bona idea la teva fer una anàlisi del blog! Ho trobo molt interessant, a veure si puc -i entre lluites de romans (estic fent Món clàssic II- Roma)- puc fer el mateix.
    Finalment Diana, tot i que com tu el més probable és que la meva activitat blogera s'acabi aquí pels mateixos motius que dius (amb la qual cosa augmentaren la llista de blocs abandonats) et volia dir que per a mi el teu blog ha estat el millor dels que he seguit: fresc, creatiu, variat i molt enriquidor.
    Doncs res més, ens llegim!
    Jordi

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia,

      Ostres Jordi, moltes gràcies pel teu comentari sobre el meu blog. Sempre és d'agrair ;-)

      Ha estat interessant analitzar-se a un mateix i quin llenguatge utilitzem. Més endavant, estic per analitzar una de les meves primeres PACs a la UOC per a veure si he canviat la meva manera d'escriure

      Roma, que xulo!!!! Jo la tinc pendent. Em queden 5 assignatures per acabar i totes són de les que més m'agraden (història i literatura) , per tant, acabaré ben feliç

      Bé, espero que ens seguim llegint per les aules, si encara no acabes

      Bon estiu!!!

      Elimina
  2. Hola Diana

    No vull ser menys que en Jordi i també et felicito sincerament pel teu blog i per la dinàmica i vitalitat que irradia. Amb la fi de l'assignatura també tanco un cicle i arribo a la fi definitiva del trajecte UOC. Espero que tot et vagi molt bé i rutlli segons els teus millors desitjos. Per qualsevol cosa, ja ho saps.

    Una abraçada

    Quim

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sort que els "colors reals no es transmeten per la xarxa... Moltes gràcies Quim per les teves paraules. L'avantatge dels blogs és que ens permeten escriure com vulguem, en el nostre estil o en un altre diferent, però sempre sent reals i sincers amb nosaltres mateixos

      Tot i que ja veig la llum al final del túnel, se'm fa estrany pensar en acabar. Per un costat, en tens ganes, per un altre, almenys jo, hi porto tants anys que ja forma una part de mi.

      Una abraçada també

      Elimina
  3. Doncs encara no acabo, és curiós, em deuen quedar més o menys les mateixes que tu...però sincerament no ho se!! Bé, t'aconsello l'assignatura de Roma, una deliciosa manera d'aprofitar els darrers batecs d'aquests estudis.

    Res més un plaer llegir-te, tens una manera sincera i directa de dir les coses que m'agrada.

    Bones vacances,

    ResponElimina
    Respostes
    1. Roma fa semestres que tinc ganes de fer-la, però sé el volum de feina que requereix i me l'he deixat més pel final.
      Abans d'adaptar-me al Grau, vaig esperar el màxim possible, em vaig voler treure aquelles assignatures que no eren de la meva predilecció, doncs faig Humanitats perquè la UOC no cursa la carrera d'Història i Art, per tant, no cal dir més oi?!

      De nou, moltes gràcies per les teves sinceres paraules

      Bones vacances i una abraçada
      Diana

      Elimina